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dc.creatorSvenson, Nannette
dc.date2018-10-22
dc.date.accessioned2022-10-17T16:52:14Z
dc.date.available2022-10-17T16:52:14Z
dc.identifierhttps://revistas.usma.ac.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/96
dc.identifier10.37387/ipc.v6i3.96
dc.identifier.urihttp://speiro.usma.ac.pa/handle/123456789/422
dc.descriptionThe Republic of Panama can boast of a steadily rising GDP with among the highest economic growth rates in the region, an expanding international services sector, robust financial and banking systems, and relative political stability and citizen security. Unfortunately, none of these advantages has led to strong education system or an extensive research and development agenda. In both education and research, Panama ranks among the lowest in the region. Nevertheless, certain initiatives advanced over the past decade show promise for shifting this tendency, at least in certain sectors. This paper explores several of these endeavors, all of which involve strong international components with regard to partnerships, knowledge transfers and collaborative programming that serve to contribute to these programs' sustainability, performance in line with globally established standards, and role in national capacity development. These innovative initiatives are the following: 1) INDICASAT, a public-private institute for scientific research and high technology services that concentrates on biomedical study; 2) the ProEd Foundation, a local non-governmental organization that has developed and implemented the only international standard driven K-12 teacher training program recognized by the Ministry of Education; 3) the University of South Florida Health Panama program at the City of Knowledge that develops regional courses and international research in areas related to public health and education; 4) the Panamanian Association for Anthropology and History, a young academic association that is driving and promoting research in the social sciences; and 5) CIEdu, a new concept currently being developed for a national, autonomous Center for Education Research. The paper concludes with recommendations for supporting these types of research-driven start-ups and expanding their collaborative potential. It also highlights how Panama’s City of Knowledge, an international education free-zone, is uniquely positioned to propel these higher learning initiatives for the country and the region.  en-US
dc.descriptionLAURDS International Conference: Perspectives on Culture, Research Strategies and Doctoral Studies in Latin America Panama City, Panama July 26-27, 2018. La República de Panamá puede presumir de un aumento constante del PIB con una de las tasas de crecimiento económico más altas de la región, un sector de servicios internacionales en expansión, sistemas financieros y bancarios sólidos, y una relativa estabilidad política y seguridad ciudadana. Desafortunadamente, ninguna de estas ventajas ha conducido a un sistema educativo sólido o a una extensa agenda de investigación y desarrollo. Tanto en educación como en investigación, Panamá se encuentra entre las más bajas tasas de la región, en estos órdenes. Sin embargo, algunas iniciativas avanzadas en la última década son prometedoras en cuanto a cambiar esta tendencia, al menos en ciertos sectores. Este documento explora varios de estos esfuerzos, todos los cuales involucran componentes internacionales sólidos con respecto a las alianzas, la transferencia de conocimientos y la programación colaborativa que contribuyen a la sostenibilidad de estos programas, el desempeño en línea con los estándares establecidos a nivel mundial y el papel en el desarrollo de la capacidad nacional. Estas iniciativas innovadoras son las siguientes: 1) INDICASAT, un instituto público-privado de investigación científica y servicios de alta tecnología que se concentra en el estudio biomédico; 2) la Fundación ProEd, una organización no gubernamental local que ha desarrollado e implementado el único programa de capacitación de maestros K-12 basado en estándares internacionales reconocido por el Ministerio de Educación; 3) el programa de University of South Florida Health Panama en Ciudad del Saber, que desarrolla cursos regionales e investigación internacional en áreas relacionadas con la salud pública y la educación; 4) la Asociación Panameña de Antropología e Historia, una asociación académica joven que está impulsando y promoviendo la investigación en las ciencias sociales; y 5) CIEdu, un nuevo concepto que se está desarrollando actualmente para un Centro nacional e independiente de investigación para la educación. El documento concluye con recomendaciones para apoyar este tipo de nuevas empresas impulsadas por la investigación y ampliar su potencial de colaboración. También destaca cómo la Ciudad del Saber de Panamá, una zona franca internacional de educación, está en una posición única para impulsar estas iniciativas de educación superior para el país y la región.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/plain
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica Santa María La Antiguaes-ES
dc.relationhttps://revistas.usma.ac.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/96/94
dc.relationhttps://revistas.usma.ac.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/96/178
dc.rightsDerechos de autor 2018 Investigación y Pensamiento Críticoes-ES
dc.sourceInvestigación y Pensamiento Crítico; Vol 6 No 3 (2018): Investigación y Pensamiento Crítico; 68-79en-US
dc.sourceInvestigación y Pensamiento Crítico; Vol. 6 Núm. 3 (2018): Investigación y Pensamiento Crítico; 68-79es-ES
dc.source2644-4119
dc.source1812-3864
dc.titlePanamanian Start-ups that Propel Research and Higher Learninges-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


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